Większość agencji nieruchomość korzysta z usług portali ogłoszeniowych. Jaką potrzebę spełniają portale ogłoszeniowe? Pozwalają publikować oferty nieruchomości, które znajdują się w ofercie agencji nieruchomości, a w zamian dostarczają agencjom klientów zainteresowanych zakupem lub najmem nieruchomości.

Czego oczekuje agencja nieruchomości od portalu ogłoszeniowego? Kontaktów, dużo kontaktów. Gdy juz je otrzyma, zaczyna się zastanawiać nad ich jakością. Tak więc agencje oczekują dużej liczby kontaktów, dobrej jakości – czyli osób realnie zaintersowanych zakupem.

Jak podjąć dobrą decyzję – w jakie portale warto zainwestować swój budżet marketingowy?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Tak naprawdę, każdy pośrednik, każda agencja nieruchomości może odpowiedzieć inaczej na to pytanie i będzie to odpowiedź prawidłowa. W Łodzi, Warszawie, Poznaniu, czy Gdańsku – w każdym z tych miast inny portal ogłoszeniowy może być dominujący, inny może byś skuteczniejszy, a tym samym powinniśmy zainwestować w inne portfolio portali. Dużo zależy też od typu nieruchomości, które chcemy promować albo w których specjalizuje się agent nieruchomości. Zupełnie inne portale przynoszą dobrą konwersję (kontakty) dla ofert wynajmu, a inne dla ofert sprzedaży. Jeszcze w innych miejscach należy inwestować, gdy specjalizujecie się w rynku pierwotnym, czy komercyjnym.

Portale – jakie

Ja dzielę portale ogłoszeniowe na kilka grup

  1. Wielka Piątka
    Domiporta, Gratka, Morizon, Nieruchomosci-onlineOtodom
    Kolejność alfabetyczna. To są portale globalne, działające na terenie całej Polski, z największym trafikiem.
    Morizon.pl jest traktowany przeze mnie, jak suma Morizon.pl, Domy.pl, Oferty.net i pozostałych małych serwisów wchodzących w skład oferty Morizona.
  2. Długi-krótki ogon
    Szybko.pl, Krn.pl, Najem24.pl, Okolica.pl i inne
    Program dla biur nieruchomości eksportujący oferty na portale 2017-04-13 09-25-58 źródło
  3. Portale dla osób prywatnych
    Gumtree.pl, Olx.pl, Sprzedajemy.pl
  4. Lokalne serwisy ogłoszeniowe
    Trojmiasto.pl, Bialystokonline.pl, Rzeszowiak.pl, Infoludek.pl i inne
  5. Portale dla rynku pierwotnego
    Rynekpierwotny.pl, Tabelaofert.pl,

Liczcie kontakty

Liczenie kontaktów to podstawowy parametr, którym powinni posługiwać się pośrednicy, w celu podjęcia racjonalnej decyzji, gdzie wydawać pieniądze na marketing. Jednak wszyscy wiemy, jak trudno jest zachęcić pośredników albo zmusić samego siebie do liczenia skąd dany kontakt pochodzi. Często podczas rozmowy telefoniczej łatwo jest zapomnieć zapytać klienta, skąd ma kontakt do Was. Kolejnym problemem może okazać się stan wiedzy klienta, który niekoniecznie musi uświadamiać sobie, gdzie znalazł ogłoszenie do Was. A jeśli już podaje taką informację, czasem po prostu nie jest pewny swojej odpowiedzi, więc jego odpowiedź może być obarczona błędem spowodowanym przez silną świadomość którejś znanej marki. To znaczy, że klient mógł znaleźć ogłoszenie na dany portalu, nie jest pewien, gdzie trafił na ogłoszenie, ale nie chcąc wypaść źle podaje nazwę, która po prostu utkwiła mu w głowie, a jest to nazwa zupełnie innego portalu. Jest jeszcze problem polegający na tym, że nawet jeśli pośrednik uzyska informację od klienta, skąd dzwoni, to po zakończeniu rozmowy nie jest w stanie zapisać tej informacji nigdzie, bo po prostu zapomina, zajmuje się czymś innym (kolejnym telefonem), czy też nie ma narzędzia, które pomoże mu zapisać szybko taką informację.

W takiej sytuacji agenci nieruchomości mogą spróbować oprzeć się na statystykach oglądalności portali. Na rynku mamy do dyspozycji kilka narzędzi, z których mogą skorzystać pośrednicy.

SimilarWeb

To chyba najpopularniejsze SimilarWeb, które pozwala nam mierzyć traffic (oglądalność) większości serwisów www – nie tylko portali ogłoszeniowych.

Dane prezentowane w SimilarWeb pochodzą z kilku źródeł.

  • Jak podaje SW mają oni dostęp do panelu różnego typu urządzeń połączonych z siecią, dzięki którym monitorują ruch. Obecnie liczba urządzeń, które monitorują jest największa w branży – jest to zdecydowanie najważniejsze ich źródło danych
  • Lokalni dostawcy usług internetowych zlokalizowani w wielu różnych krajach – nie wiem jak to dokładnie wygląda w Polsce
  • Roboty internetowe skanujące każdą publiczną witrynę internetową
  • Setki tysięcy bezpośrednich źródeł pomiarowych ze stron internetowych i aplikacji, z którymi łączą się bezpośrednio. To ostatnie źródło danych pomaga im stale poprawiać algorytmy uczące się i dopracowujące dane, po to, aby ostatecznie uzyskać dokładne szacunki dotyczące statystyk ruchu dla wszystkich stron internetowych i aplikacji mobilnych.

SimilarWeb

Jak czytać dane zawarte w SimilarWeb dowiecie się z kolejnego artykułu.

Alexa

Serwis Alexa.com to strona prowadzona przez właściciela Amazon.com. Jedno z pierwszych profesjonalnych narzędzi monitorujących globalny ruch w sieci i udostępniający te dane użytkownikom. Jednak dane prezentowane przez Alexę są delikatnie mówiąc niedokładne. Nie uwzględniają ruchu pochodzącego ze stron internetowych, które korzystają z innych protokołów niż http. To oznacza, że jeśli np. dany serwis dba o bezpieczeństwo swoich użytkowników i przesyła dane protokołem https to te dane nie są uwzględniane. Tym samym zaniżana jest wielkość ruchu danego serwisu.

Dane pochodzące z Alexy są jednak dobrym uzupełnieniem innych narzędzi.

Gratka.pl Traffic, Demographics and Competitors - Alexa 2017-04-13 09-53-01

 

Google Trends

Google Trends to bardzo przydatne narzędzie, dzięki któremu uzyskasz informację na temat trendów w zapytaniach do wyszukiwarki google. Dowiecie się jakie są hasła, domeny są najpopularniejsze w czasie, wg poszczególnych regionów.

Dane prezentowane w Google Trends pochodzą od użytkowników wyszukiwarki google, a więc są naprawdę wartościowe. Jednak nie uzyskacie tutaj tak szczegółowych danych jak w przypadku SimilarWeb, a jedynie trendy.

Google Trends - nieruchomości

Jak czytać dane zawarte w Google Trends dowiecie się z kolejnego artykułu.

 

Follow

Ostatni serwis Follow.net, do którego korzystania chciałem Was zachęcić jest niejako agregatorem kilku narzędzi. Na jednym ekranie znajdziecie statystyki pochodzące z różnych narzędzi – międz innymi SimilarWeb, Compete czy Alexa.

Scroll to Section 2017-04-13 09-56-59

 

Jakie serwisy wybrać?

Moja rekomendacja oczywiście będzie sprowadzać się do wybrania tych, z których macie najwięcej kontaktów. Jeśli nie macie czasu i pomysłu, w jaki sposób dobrze zmierzyć skuteczność to skorzystajcie z zasady Pareto. Wybierzcie 20% serwisów, które generują Wam 80% kontaktów. Wg mnie sprowadza się to do wybrania 2-3-4-5 serwisów, w zależności od regionu i typu nieruchomości, na których się skupiacie. Jak wybrać te serwisy nr 4 czy 5? Testujcie. Skorzystajcie w tym samym czasie z kilku testowych okresów w danych serwisach i sprawdźcie, które z nich generują Wam kontakty.

Jakie są Wasze doświadczenia? Z jakich serwisów ogłoszeniowych Wy korzystacie?

Oceń tekst
4.8

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *