Dziś Otodom.pl zakomunikował podwyżkę cen abonamentów współpracujących z portalem agencji nieruchomości. Agencje nieruchomości i pośrednicy mieli okazję doświadczyć podobnej podwyżki jesienią ubiegłego roku ze strony portalu Gratka.pl

Oba portale to największe pod względem oglądalności portale z branży nieruchomości w Polsce. Kolejne 3 miejsca zajmują portale Morizon.pl, Nieruchomosci-online.pl oraz Domiporta.pl (dane za marzec 2017 wg SimilarWeb).

Pamiętając o analizie oglądalności wszystkich portali ogłoszeniowych zawsze należy wziąć pod uwagę lokalność rynku (dla przykładu lokalny portal Trojmiasto.pl generuje zasięgi zbliżone do zasięgów globalnych portalu Otodom.pl – przy czym też nie znamy zasięgów generowanych przez samą sekcję ogłoszeniową), zasięgi serwisów współpracujących z danym portalem (np. trovit.pl) oraz serwisów siostrzanych (np. domy.pl dla portalu Morizon.pl).

 

Aktualne cenniki

Cenniki ogłoszeń na portalach ogłoszeniowych są uzależnione od liczby ofert dodanych (np. otodom) lub aktualnie publikowanych (np. gratka). W poniższej tabeli znajdziecie aktualne obowiązujące cenniki oraz informację o zmianie obowiązujących cen na portalu otodom.pl (tabela nie uwzględnia cen Morizona, nie otrzymaliśmy jeszcze aktualnego cennika od portalu).

Cennik dla abonamentów przekraczających 500 ogłoszeń jest przyjęty orientacyjnie, gdyż w każdym serwisie są trochę inne zasady naliczania kwot abonamentów powyżej 1000 ogłoszeń – dlatego celem doprecyzowania szczegółów tych abonamentów odsyłam do przedstawicieli portali.

Cennik abonamentów Morizon.pl jest dostosowywany do lokalizacji. Podane ceny są cenami uśrednionymi, zebranymi na podstawie deklaracji agencji nieruchomości. Jeśli chcesz pomóc uzupełnić tabelkę z aktualnym cennikiem na Morizon.pl – uzupełnij krótką ankietę.

Uzupełnij dane dotyczące cen na Morizon.pl

Aktualne zasięgi

Zasięgi portali podawane są wg zestawienia przygotowanego przez SimilarWeb. Poniższe dane reprezentują liczbę wizyt wygenrowanych przez dany portal, w milionach, w miesiącu marcu 2017 roku.

Jakość ruchu

Bardzo ważnym czynnikiem opisującym zasięg danego portalu jest tak zwany współczynnik odrzuceń (bounce rate), czyli liczbę wizyt ograniczonych do jednej strony podzieloną przez liczbę wszystkich wizyt, czyli odsetek wszystkich wizyt w witrynie, podczas których użytkownicy wyświetlali tylko jedną stronę, uruchamiając zaledwie pojedyncze żądanie do serwera. Ważna jest umiejętna interpretacja tego współczynnika. Jeśli wsp. odrzuceń wynosi 40% to oznacza, że 40% wizyt było wizytami jednoodsłonowymi, użytkownik wszedł na daną stronę i nie wykonał po niej żadnych innych odsłon na serwisie. W takiej sytuacji sesji jednoodsłonowej przypisany jest czas odwiedzin równy 0 sekund, ponieważ serwer mierzący ruch na stronie nie posiada danych na temat długości przebywania użytkownika na stronie. Nie wolno interpretować tego współczynnika, jako % sesji przypadkowych, ponieważ w przypadku serwisu ogłoszeniowego istnieje spore prawdopodobieństwo, że użytkownik wykonując jedną odsłonę zrealizował swój cel – np. uzyskał kontakt do ogłoszeniodawcy.

Tak czy inaczej współczynnik ten jest ważny przy ocenie jakości ruchu danego serwisu ogłoszeniowego. Im wyższy współczynnik, tym gorszej jakości ruch generuje dana domena.

Współczynniki odrzuceń poszczególnych portali ogłoszeniowych w marcu 2017 kształtowały się w następujący sposób

Tym samym można przyjąć, że portale Nieruchomosci-online oraz Gratka.pl (chodzi o samą domenę dom.gratka.pl) generowały ruch najlepszej jakości.

Aktualne zasięgi 'dobrej jakości'

Przykładając współczynnik odrzuceń do wielkości ruchu danego portalu, a więc przyjmując, że jednak cały ruch interpretowany jako bounce rate (współczynnik odrzuceń) odrzucamy i interpretujemy sesje co najmniej dwuodsłonowe jako te 'dobrej jakości' otrzymamy aktualne zasięgi portali uwzględniające jakość na poziomie bounce rate.

Co w mojej ocenie stanowi realny globalny obraz rynku portali ogłoszeniowych.

Zasięgi a cennik abonamentów

Powyższa analiza stanowi pierwszy krok do analizy, którą powinno podjąć każde biuro nieruchomości decydując się na wybór portali ogłoszeniowych, z którymi chce współpracować. Zaznaczam jednak wagę i znaczenie lokalnej sytuacji rynkowej, która dla przykładu daje pierwszeństwo Gratce na rynku łódzkim, Otodomowi na rynku wielkopolskim, czy bardzo wysoką pozycję Domiporcie na rynku stołecznym.

Jeśli ostatnie dwie podwyżki abonamentów zachęcają Was do analizy swoich wydatków reklamowych na portale ogłoszeniowe to powyższe analizy potraktujcie jako obraz globalny rynku, a decyzje dotyczące Waszych biznesów podejmujcie na podstawie realnych korzyści, które otrzymujecie od danego portalu. Mierzcie kontakty i pytajcie każdego dzwoniącego do Was klienta, w jaki sposób trafił do Was.

Oceń tekst
2.6

2 Comments Aktualne ceny abonamentów portali oraz statystyki oglądalności

  1. AvatarRafał Szelenbaum

    dzięki Krzysiek za merytortorykę…Konkretne tabelki…A wnioski wolę dyplomatycznie przemilczeć :(

    Reply
  2. AvatarJarek

    Krzysiek, ciekawa analiza, ale obarczona dużymi błędami:
    1. W przypadku Grupy Morizon, portal morizon.pl to ok 55-60% całości ruchu na wszystkich naszych portalach
    2. Wysoki bounce rate w naszym przypadku wymaga komentarza:
    a) wg danych analitics w przypadku morizona wynosi 25% – więc jest 2x niższy niż wg similar web – jak chcesz mogę Ci na prv wysłać screena
    b) Grupa morizon w przeciwieństwie do gratki i otodom kupuje sporo ruchu z agregatorów – taki ruch fantastycznie konwertuje (bo użytkownik wchodzi tylko na konkretną ofertę, którą jest już mocno zainteresowany), ale oczywiście podwyższa to radykalnie bounce rate
    3. Nie podajemy cenników bo mamy elastyczną politykę cenową. Abonament bardzo zależy od regionu oraz od szeregu innych czynników. W związku z tym niestety nie da się łatwo nas porównać do konkurencji
    Pozdrowienia
    Jarek Święcicki

    Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *